Baranów czy Grójec – nowa lokalizacja CPK

echopowiatu_CKP_spotkanie_samorządy_i_minister

29 listopada w siedzibie Ministerstwa Rozwoju w Warszawie odbyło się pierwsze spotkanie informacyjne z samorządami powiatów sochaczewskiego i żyrardowskiego dotyczące budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Szczegóły przedsięwzięcia zaprezentowali pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego minister Mikołaj Wild oraz minister Maciej Małecki.
W spotkaniu udział wzięli sochaczewscy samorządowcy, wśród których byli starosta Jolanta Gonta, przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Kierzkowski, Bożena Samson, burmistrz Piotr Osiecki oraz wójtowie Monika Pietrzyk, Marek Olechowski, Piotr Szymański, Maciej Mońka, Mirosław Orliński, Grzegorz Kropiak i Roman Kujawa oraz dyrektor biura poselskiego posła Macieja Małeckiego Łukasz Gołębiowski. Obecni byli również przedstawiciele samorządu powiatu żyrardowskiego.
Alternatywna lokalizacja
We wrześniu poinformowano, że Centralny Port Komunikacyjny będzie mieścił się w gminie Baranów, a dokładnie na terenie miejscowości Stanisławów, powiat grodziski. Tymczasem kilka dni temu Mikołaj Wild oświadczył, że zgodnie z przepisami rząd musi przedstawić co najmniej dwie lokalizacje dla przyszłej inwestycji. Jako alternatywę wskazano rejon Grójca. To miejscowość położona około 45 km na południe od Warszawy. Która z tych dwóch propozycji zwycięży, na tę chwilę trudno przesądzać. Wszystko jednak wskazuje na to, że większe szanse ma Baranów, głównie ze względu na bliskie położenie linii kolejowej. – W naszej ocenie, z perspektywy kolejowej, trudno jest to uznać za alternatywę rzeczywistą -powiedział w środę, 29 listopada, podczas spotkania z samorządowcami, Mikołaj Wild na temat pomysłu umiejscowienia portu w okolicach Grójca. I dodał: – Tak naprawdę ciężko jest dzisiaj wskazać, poza Baranowem, lokalizację, która byłaby porównywalnie atrakcyjna z punktu widzenia spięcia z siecią kolejową. Taką, która byłaby węzłem o potencjale dworca krzyżowego, gdzie krzyżują się wszystkie trasy południkowe i równoleżnikowe i z którego w każdym kierunku można polecieć. To jest naprawdę trudne. Jednocześnie ta lokalizacja powinna być położona około 50 km od Warszawy.
Szansa dla samorządów
Minister Maciej Małecki powiedział nam, że dzięki decyzji obecnego rządu, który na posiedzeniu 7 listopada przyjął koncepcję budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w sąsiedztwie powiatu sochaczewskiego i żyrardowskiego, otrzymaliśmy ogromną szansę na rozwój. Budowa ta sprawi, że nasze „małe ojczyzny” staną się komunikacyjnym centrum nie tylko Polski, ale również naszej części Europy. – Przed nami wiele ciężkiej pracy, a celem tego spotkania jest to, byśmy spojrzeli oczami mieszkańców obu powiatów na tę inwestycję tak, by samorządy skorzystały na przedsięwzięciu jak najwięcej, wcześniej odpowiednio się do niego przygotowując – mówił minister Maciej Małecki. Zdecydowanie największa w ostatnich latach rządowa inwestycja, poza stworzeniem krajowego centrum komunikacyjnego stanowić będzie też połączenie niemal każdego zakątka Polski w sposób sprawny, szybki i bezkolizyjny z Centralnym Portem Komunikacyjnym, czyli m.in. z międzykontynentalnym lotniskiem. – To będzie najlepiej skomunikowane miejsce na mapie Polski i wielka szansa dla naszego regionu – dodał. Minister przyznał również, że jako posłowi ziemi sochaczewskiej i żyrardowskiej bardzo zależy mu na rozwoju Mazowsza, stąd decyzja o zainicjowaniu spotkania samorządów obu powiatów z pełnomocnikiem rządu do spraw CPK.
Wielkie centrum biznesowe i komunikacyjne
CPK to port lotniczy, świetnie skomunikowany z resztą kraju, wokół którego powstanie High Tech City – centrum biznesowe, administracyjne i naukowe. W planach są projekty komplementarne i połączenie dziesięciu okręgów o takich nazwach, jak: Metropolia Południowa, Metropolia Ujścia Wisły, Aglomeracja Rzeszowska oraz Czwór-Miasto, Dolnośląska Triaglomeracja, Aglomeracja Staropolska, Pętla Mazurska, Aglomeracja Kalisko-Ostrowska, Szczeciński Obszar Metropolitalny, Rail Carpatia i Transgraniczne Interkonektory łączące przygraniczne miasta – Kaliningrad, Kowno, Wilno, Grodno i Lwów. Przypomnijmy również, że w „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej” znalazł się zapis o możliwości budowy superszybkiej kolei próżniowej Hyperloop poruszającej się z prędkością od 600 do 1200 km na godzinę. Miałaby ona powstać między Łodzią a Warszawą i połączyć te dwie lokalizacje z lotniskiem w Baranowie, z jednego do drugiego miasta dowiozłaby pasażerów nawet w sześć minut. Natomiast z Krakowa i Katowic w 1 godz.15 min., z Olsztyna w dwie godziny, a ze Szczecina w 3 godz. 15 min.
Spotkanie przebiegało w bardzo rzeczowej atmosferze, samorządowcy poruszali wiele ważnych kwestii związanych z planami budowy CPK. Ostateczna decyzja o położeniu Portu Solidarność zapadnie w ciągu najbliższych dwóch lat. Wcześniej będą musiały poprzedzić ją badania środowiskowe. Centralny Port Komunikacyjny ma być jednym z największych przesiadkowych lotnisk w Europie i docelowo ma obsługiwać 100 mln pasażerów rocznie. Pierwsza faza budowy ma pochłonąć 30 – 35 mld zł. Według planów zostanie otwarty w 2027 roku. W ramach realizacji inwestycji przewidziana jest przebudowa autostrady A2 oraz budowa Autostradowej Obwodnicy Warszawy.
Katarzyna Żakowska

Powiązane artykuły

*

Podoba Ci się ten artykuł?
Nawet jeśli nie, to i tak możesz polubić profil Echa Powiatu, by zmobilizować do lepszej pracy naszych redaktorów :)