Będzie porozumienie w sprawie budowy nowej linii komunikacyjnej

porozumienie w sprawie budowy nowej linii komunikacyjnej

24 sierpnia, w siedzibie marszałka województwa mazowieckiego Adama Struzika, burmistrz Sochaczewa Piotr Osiecki i starosta Jolanta Gonta wzięli udział w spotkaniu w sprawie projektu nowego połączenia komunikacyjnego pomiędzy Warszawą a Sochaczewem. Jak informuje na swej stronie internetowej powiat warszawski zachodni, pojawia się w tej sprawie „zielone światło”, które może przyśpieszyć realizację projektu.

W spotkaniu z marszałkiem uczestniczyli m.in. przedstawiciele gmin powiatu warszawskiego zachodniego, przez które będzie przebiegać trasa (Stare Babice, Leszno, Błonie, Kampinos), starosta warszawski zachodni Jan Żychliński- koordynator projektu, burmistrz Sochaczewa Piotr Osiecki i starosta sochaczewski Jolanta Gonta, burmistrz dzielnicy Bemowo Michał Grodzki, Michał Panfil p.o. Prezesa WKD, przedstawiciele Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego i departamentów Urzędu Marszałkowskiego.

Wprowadzenia do zagadnienia dokonał starosta Jan Żychliński.- Pracujemy nad tym projektem już 7 lat. Pierwszym naszym działaniem w 2010 r. było złożenie wniosku do planu zagospodarowania przestrzennego woj. mazowieckiego. Wspólnie z samorządami zleciliśmy także opracowanie studium wykonalności. Nowa trasa komunikacyjna będzie liczyła 43 km i połączy stację metra Warszawa Chrzanów z Sochaczewem. Trasa przebiega przez tereny prywatne i tereny Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa. Koszt wykupu gruntów oszacowano na ok. 60 mln zł, a wartość realizacji całego projektu wyniesie ok. 400 mln zł – powiedział starosta.

Nowatorskim założeniem projektowanej linii komunikacyjnej jest budowa specjalnego betonowego toru dla autobusów elektrycznych lub hybrydowych. Wzdłuż trasy powstanie droga rowerowa. Tego typu rozwiązania komunikacyjne stosuje się m.in. w Anglii, Francji i Holandii. To rozwiązanie jest dwukrotnie tańsze od tradycyjnego połączenia kolejowego, jest także innowacyjne i proekologiczne.

Marszałek Struzik stwierdził, że projekt jest śmiały, stanowi także wyzwanie ze względu na koszty, jednak suma 400 mln zł jest do udźwignięcia. W uzyskaniu tych funduszy mogą pomóc środki z Europejskich Funduszy Inwestycyjnych, być może uda się je pozyskać w ramach tzw. planu Junckera (pieniędzy z instrumentów zwrotnych). Na tym etapie, zdaniem marszałka, pieniądze nie są największym problemem, kluczową sprawą jest uregulowanie spraw własności gruntu, przez które będzie przebiegać nowa linia komunikacyjna.

Nieodzowne będzie powołanie spółki, w skład której wejdzie samorząd wojewódzki, samorządy gminne i powiatowe. Być może partnerem w tym projekcie będzie WKD, która przewozi ok. 8 mln pasażerów rocznie i ma duże doświadczenie w dziedzinie transportu publicznego. Departament Nieruchomości i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w porozumieniu z prawnikami przygotuje projekt umowy w sprawie powstania spółki, formą udziałów w niej samorządów gminnych byłby aport gruntów.

Rysują się realne możliwości utworzenia nowoczesnego połączenia komunikacyjnego, które będzie sprzyjać rozwojowi terenów powiatu warszawskiego zachodniego, powiatu sochaczewskiego oraz wszystkich miast i gmin biorących udział w projekcie.

Przypomnijmy, że starosta warszawski zachodni złożył wniosek do Studium Zagospodarowania Przestrzennego Warszawy dotyczący w budowy w Chrzanowie węzła przesiadkowego dla kolei podmiejskiej i metra, a sam projekt budowy linii Sochaczew – Chrzanów został umieszczony w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego. Dziś jeszcze nie jest przesądzone czy będzie to nowa linia WKD, SKM, czy jakieś inne rozwiązanie dotyczące komunikacji szynowej.

Urząd Miasta

Powiązane artykuły

*

Podoba Ci się ten artykuł?
Nawet jeśli nie, to i tak możesz polubić profil Echa Powiatu, by zmobilizować do lepszej pracy naszych redaktorów :)