Tajniki szyfrowania

echopowiatu_tajniki_szyfrowania

22 stycznia uczniowie klasy V Szkoły Podstawowej w Kurdwanowie oraz klasy V Szkoły Podstawowej w Kozłowie Szlacheckim wraz z opiekunami Justyną Bartczak i Magdaleną Szewczyk byli na wycieczce w Łodzi.

W pierwszej kolejności udali się na Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie niczym słuchacze tamtejszego wydziału uczestniczyli w ponad 1,5 godzinnych warsztatach pt. „Kgałhmhwzwnćue? – czyli kilka słów o szyfrowaniu wiadomości.”

Ludzie od zawsze próbowali znaleźć sposób na przekazanie wiadomości tak, aby był on znany tylko wybranym osobom. Dlatego powstały różne metody pozwalające szyfrować dane, np. szyfr Cezara, szyfr Beauforta czy szyfr Bacona. Wiele szyfrów wykorzystuje podstawowe umiejętności matematyczne z zakresu teorii liczb znane już uczniom szkół podstawowych. W trakcie warsztatów uczniowie poznali wybrane sposoby szyfrowania (odszyfrowywania) danych. Wykorzystali także poznane umiejętności do rozwiązaniu kilku zadań matematycznych i rozwiązywali zagadki przygotowane przez autorów warsztatów.

Następnie cała grupa udała się do Eksperymentarium i Planetarium na ulicy Pomorskiej. Prowadzący zaczął od uświadomienia roli matematyki w organizowaniu mikro- i makrostruktur. Przypomniał o tym, że ucząc się matematyki rozwija się inteligencję, uczy ścisłego i logicznego myślenia. Rozwija wyobraźnię – niezbędną w twórczym myśleniu, która potrzebna jest nawet poetom. Prowadzący uzmysłowił uczniom, że warto uczyć się tego przedmiotu, gdyż jest na maturze i stanowi przepustkę do tego, by być w przyszłości inżynierem, naukowcem czy dobrym informatykiem. Uczniowie nabrali motywacji do nauki matematyki.

W kolejnej części zajęć uczestnicy najpierw oglądali doświadczenia fizyczne, a następnie, wspólnie z nauczycielem, starali się znaleźć odpowiedź na pytanie „Dlaczego tak się dzieje?”. Prowadzący w przystępny sposób naprowadzał uczniów na rozwiązanie zaistniałego problemu. Wszyscy się przy tym doskonale bawili, ale i szybko uczyli. Podczas zajęć dominowały aktywne metody pracy. Potem uczestnicy samodzielnie wykonali wybrane doświadczenia.

Następnie uczniowie udali się do ciekawego miejsca, od którego wzięła się nazwa obiektu, czyli Planetarium. Wyposażone w całkowicie analogowy rzutnik wyświetlający większość gwiazd znajdujących się na naszym niebie, widocznych nieuzbrojonym wzrokiem. Prowadzący dostosował tematykę i sposób prowadzenia zajęć pod kopułą do wieku i zainteresowań uczestników.

Ostatnim etapem wyjazdu był posiłek i pobyt w Łódzkiej Manufakturze.

SP Kozłów Szlachecki

Powiązane artykuły

*

Podoba Ci się ten artykuł?
Nawet jeśli nie, to i tak możesz polubić profil Echa Powiatu, by zmobilizować do lepszej pracy naszych redaktorów :)